Beter lezen en spellen door visolie?

Je bent wat je eet? Jazeker. En niet alleen onze lichamelijke gesteldheid weerspiegelt ons voedingspatroon, maar ook ons gedrag doet dat.

De laatste decennia is aardig wat onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en ADHD, agressie en psychische problemen. In mijn boek ‘Voeding & Gedrag’ geef ik een overzicht van zestig jaar onderzoek. Naast de invloed van voeding op gedrag, komt daarin ook de rol van omega-3 (‘visolie’) bij leerproblematiek aan de orde. Het rijtje (psychische) aandoeningen en stoornissen waarbij toediening van visvetzuren het verschil kan maken, wordt daarmee steeds langer. Al in 2006 was in de ‘Richtlijnen goede voeding’ van de Gezondheidsraad te lezen dat voor omega-3 gunstige effecten zijn vastgesteld op verschillende risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Over de ‘veronderstelde positieve effecten’ van visolie op aandoeningen als ADHD, asociaal gedrag en depressie deed de Gezondheidsraad geen uitspraak. De reden hiervoor was dat het bij deze aandoeningen over het algemeen gaat om visolie suppletie in hoeveelheden ‘die ver uitgaan boven hetgeen met de gebruikelijke voeding is te realiseren’, aldus de raad. Zo groot is het relatieve tekort aan omega-3 dus kennelijk al. Oxford Vooral sinds de millenniumwisseling verschijnen publicaties die aangeven dat ook dyslexie, de meest voorkomende leerstoornis en de belangrijkste reden voor verwijzing naar het speciaal onderwijs, thuishoort in het groeiende rijtje. Vooral één naam dringt zich op bij het dyslexie-onderzoek: die van dr. Alexandra Richardson, onderzoeker aan de University of Oxford. Aan Richardsons eerste klinische studie werkten 29 dyslectische kinderen mee met ADHD-symptomen, in de leeftijd van 8 tot 11 jaar. Het kleinschalige onderzoek toonde aan dat toediening van visolie en teunisbloemolie gedragsstoornissen en leerproblemen kan verminderen bij kinderen met een neiging tot ADHD. Bijzondere verbetering werd vastgesteld voor aandacht, concentratie en werkgeheugen, maar storend gedrag en hyperactiviteit verbeterden ook door de behandeling. Negen maanden vooruitgang De grootste studie tot nu toe is de zogenaamde Oxford-Durham studie, die Richardson in 2005 publiceerde samen met dr. Paul Montgomery, hoogleraar Psychosociale Interventie aan de University of Oxford. Aan dit onderzoek namen 117 kinderen deel in de leeftijd van 5 tot 12 jaar, met specifieke problemen op het gebied van motorische coördinatie. Van deze groep liep 40% achter met lezen en spellen. Ruim 30% scoorde op ADHD-symptomen. De ene helft kreeg dagelijks een hoge dosis visoliesuppletie (558 mg EPA, 174 mg DHA) en bovendien teunisbloemolie (60 mg GLA), de andere helft kreeg een placebo. Het effect op de talige vaardigheden was verbazingwekkend. In slechts drie maanden tijd boekte de suppletiegroep negen maanden vooruitgang qua leesvaardigheid en zes maanden progressie op het gebied van spelling. Aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit verbeterden aanzienlijk. Er trad in de behandelgroep ook een opvallende verbetering op van het werkgeheugen, in vergelijking met de placebogroep. En: vergelijkbare resultaten zijn gevonden in 2007, bij een klinische studie in Australië die bijna identiek was van opzet. www.voedingengedrag.nl

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.