Chatbot slaagt voor Amerikaans artsenexamen
Kunstmatige intelligentie duikt op steeds meer plekken op. Ook in de medische wetenschap is deze ontwikkeling volop gaande.
Onlangs heeft een chatbot van Google, die getraind is op de interpretatie van medische informatie, het Amerikaanse examen geneeskunde met goed gevolg afgelegd. Een voorbehoud moeten we daarbij wel maken, want de computer behaalde als eindcijfer slechts een bescheiden voldoende. De meeste studenten deden het beter.
Google ontwikkelt de chatbot met het doel om artsen tijdens hun werk van dienst te kunnen zijn. Het is dus niet de bedoeling om de computer uiteindelijk de plek van de mens te laten innemen, maar om artsen te ondersteunen met adequate informatie. Dat roept natuurlijk vragen op, met name wanneer het gaat om ethische kwesties. Daarom bouwt de technologiereus wel diverse vangnetten in, waarmee men risico’s wil vermijden.
Med-PaLM
De chatbot van Google werd in december 2022 officieel gepresenteerd onder de naam Med-PaLM en is sindsdien verder doorontwikkeld. Waar het grote publiek inmiddels volop heeft kunnen experimenteren met chatbot ChatGPT koos men er bewust voor om de medische chatbot niet publiek toegankelijk te maken. De computer werd echter wel onderworpen aan het USMLE-examen, dat in de Verenigde Staten door elke arts succesvol moet worden afgelegd om aan het werk te kunnen gaan in die functie. Med-PaLM haalde een score van 67,6 procent, zo staat te lezen in een publicatie in het tijdschrift Nature.
Verandering
De verwachting is dat Med-PaLM de gezondheidszorg op termijn wereldwijd ingrijpend zal gaan veranderen. Toch moet hierbij opgemerkt worden dat deze technologie de mens nooit zal kunnen vervangen. Experts wijzen erop dat de computer weliswaar in staat is om medische vragen te beantwoorden, maar dat de echte geneeskunde uit veel meer bestaat, zoals het stellen van diagnoses en het feitelijke behandelen van een patiënt.
Verbeterde versie
Inmiddels zitten de ontwikkelaars van het systeem natuurlijk niet stil. De behaalde score van 67,6 procent vormde voldoende aanleiding om de chatbot verder te perfectioneren. Dat is blijkbaar gelukt, want Google rapporteerde in een later stadium dat inmiddels een score van boven de 80 procent is behaald. Dat cijfer is echter niet officieel bevestigd.