De boodschappencoach is vernieuwd
De boodschappencoach is vernieuwd Hieronder een greep uit het boek dat op deze site te bestellen is Misleidingen in de supermarkt De misleiding begint vaak al bij de naam van het product, bedacht door de marketingafdeling van een levensmiddelenfabrikant. De mensen op deze afdelingen zijn ontzettend creatief, maar hebben doorgaans weinig verstand van voeding en gezondheid.
Ook de slogans die naast de merknaam worden gebruikt, kunnen naar mijn mening hun naam niet waarmaken. Wees op je hoede bij elk product dat een gezondheidsclaim in de slogan herbergt! Ik kan je interessante feiten vertellen die voor de nodige reuring kunnen zorgen. Leuke weetjes over de supermarkt! Vruchtensap ‘voor de dagelijkse portie fruit’ Iedereen weet dat fruit gezond is, maar de meeste sappen in de supermarkt zijn fruitconcentraten, aangelengd met water. En dat is heel wat anders dan een versgeperste appel of peer. Omdat het gehalte aan natuurlijke suiker in fruitconcentraten hoog is, kan het bij overmatige consumptie tot overgewicht en insulineresistentie leiden. Veel sappen zijn bovendien gepasteuriseerd, een proces waarbij vitamines verloren gaan en vaak alleen de vitamine C teruggebracht wordt om het imago te redden. In vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank zit niet alleen het sap van fruit, maar ook veel toegevoegde suiker. Margarine ‘voor het hart en de vaten’ Veel mensen denken dat ze met het smeren van kunstboter (want dat is margarine) heel gezond bezig zijn. Dit is te danken aan agressieve reclamecampagnes van de fabrikanten. Het omstreden verband van linolzuur met lagere hart- en vaatziektecijfers wordt sinds jaar en dag aangevoerd door margarinefabrikanten en in de meest stellige claims verwoord op de verpakking. Nu er steeds meer aanwijzingen zijn dat een overmaat aan linolzuur juist schadelijk is, ziet men steeds vaker op de verpakking verschijnen dat er omega 3-vetten zijn toegevoegd. Hier lift de industrie mee op de positieve berichtgeving rondom omega 3-vetzuren. Maar margarine is en blijft een fabrieksproduct bomvol linolzuur. Dat de fabrikanten nog steeds roepen dat hun product goed voor het hart en de vaten is, zou verboden moeten worden. Margarine ‘om uw cholesterol te verlagen’ Unilever voert een marketingcampagne om u te laten geloven dat Becel pro-activ met toegevoegde plantensterolen ons tegen hart- en vaatziekten beschermt. Hoewel er wordt geschermd met wetenschappelijke studies, kan deze claim niet worden hardgemaakt. Plantensterolen hebben wel een bewezen cholesterolverlagende werking (dit mag dus wel geclaimd worden), maar of het verlagen van cholesterol een direct, oorzakelijk verband heeft met een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten, is nog steeds onderwerp van discussie. De kritische organisatie Foodwatch vindt daarom de suggestie dat Becel pro-activ de kans op hart- en vaatziekten verkleint misleidend en voert actie om deze claim te verbieden. Volkoren brood, ‘daar zit wat in’ Volkoren brood heeft sinds jaar en dag een reputatie als bijna onmisbaar gezondheidsvoedsel. Zo denken veel mensen dat ze alleen maar voldoende vezels binnenkrijgen als ze dagelijks volkorenbrood eten. Onterecht, vezels worden ook geleverd door bijvoorbeeld groente, peulvruchten en fruit. De gluten die in de tarwekorrels zit en vaak nog extra wordt toegevoegd in de vorm van glutenpoeder, oftewel “vitaal gluten”, worden echter lang niet door iedereen goed verdragen. Dit gaat niet alleen over de zeldzame autoimmuunziekte coeliakie, maar meer nog over het recent wetenschappelijk aangetoonde fenomeen “glutensensitiviteit”, wat wijdverbreid is. Verder zijn de gist en de glycatieproducten in de korst niet bevorderlijk voor de gezondheid. Veel “sensitieve” mensen die (volkoren)brood vervangen door glutenvrije gezonde alternatieven, gaan zich snel beter voelen! Lightproducten ‘voor de slanke lijn’ Een product mag light genoemd worden als het minder calorieën bevat of als er minder suiker in zit. Als er minder calorieën in zitten, zijn vetten vaak vervangen door koolhydraten. Er zijn echter steeds meer aanwijzingen dat niet vetten, maar juist koolhydraten overgewicht veroorzaken. Als een lightproduct minder suiker bevat, is suiker meestal vervangen door chemische zoetstoffen. Het gezondheidseffect van deze stoffen op de lange termijn is onduidelijk, terwijl ze u niet van de dikmakende (!) zoetverslaving afhelpen. Bovendien: of het aantal calorieën dat u binnenkrijgt u wel of niet dik maakt, hangt samen met uw hormonale evenwicht en uw bewegingspatroon. Ook spelen zaken als compensatiegedrag en zoetverslaving mee. Dat het eten van lightproducten tot gewichtafname leidt, is een te simpele voorstelling van zaken. Melk ‘voor sterke botten’ Botten bevatten calcium en botontkalking is een wijdverbreid probleem, vooral bij ouderen. Daarom drinken veel Nederlanders melk, dat rijk is aan calcium. Maar voor de aanmaak van botmassa zijn behalve calcium meer mineralen nodig. Plus vitamine D en K2. Een goede werking van hormonen, een goede darmwerking en voldoende beweging zijn ook onontbeerlijk. De claim dat je door het drinken van melk je botten sterker maakt, is dus een versimpeling van de zaken en bovendien onbewezen. Een teveel aan kalk kan ook nog eens voor andere problemen zorgen, zoals aderverkalking. De angst dat u te weinig kalk binnenkrijgt als u geen zuivelproducten nuttigt, is onterecht. U kunt voldoende kalk halen uit groente, kalkrijk kraanwater en uit bijvoorbeeld een bouillon getrokken van botten.
BESTEL HIER DE NIEUWSTE VERSIE VAN DE BOODSCHAPPENCOACH EN GA OP SUPERMARKTSAFARI MET RALPH MOORMAN: www.dehormoonfactor.nl