Het belang van een vertrouwenspersoon op het werk
Volgens het CBS hebben elk jaar ruim 1,2 miljoen werknemers te maken met gedrag op de werkvloer dat dat gevoel van veiligheid ondermijnt.
We weten allemaal dat een veilig gevoel op het werk essentieel is voor een prettige werksfeer en om optimaal te kunnen presteren. Helaas is het in de praktijk vaak best lastig om dit voor elkaar te krijgen. Volgens het CBS hebben elk jaar ruim 1,2 miljoen werknemers te maken met gedrag op de werkvloer dat dat gevoel van veiligheid ondermijnt. Hierbij kun je denken aan intimidatie, pesten of discriminatie.
Dit zijn voorbeelden van zogenaamde psychosociale arbeidsbelasting en ze zijn vaak minder duidelijk aanwijsbaar dan fysieke klachten. Dat maakt het lastig om dit soort gedrag bespreekbaar te maken bij de werkgever. Misschien heb je het gevoel dat je je te kwetsbaar opstelt tegenover je werkgever door het aan te kaarten. Het kan ook zijn dat je bang bent dat eerder de kant van de andere partij zal worden gekozen. Daarom werken veel bedrijven met een Arbo-vertrouwenspersoon, eventueel extern. Bij die persoon kun je in alle vertrouwen bespreken wat er speelt en kun je samen de juiste aanpak bepalen.
Psychosociale arbeidsbelasting: de sluipmoordenaar op de werkvloer
Het lastige van ongewenst en negatief gedrag is dat het vaak verborgen blijft. Pesterijen en intimidatie gebeuren vaak zonder dat collega’s of leidinggevende er erg in hebben en degene die het ondergaat durft niet aan de bel te trekken. De veroorzaker heeft misschien niet eens in de gaten dat wat hij of zij doet als pesterij wordt ervaren. Fysieke belasting of stress is dan vaak een stuk eenvoudiger te herkennen en te voorkomen, maar dat maakt psychosociale arbeidsbelasting niet minder relevant. En zeker niet minder gevaarlijk.
Zo kan het ertoe leiden dat je als werknemer onnodig veel stress en druk ervaart op je werk, omdat je het gevoel hebt altijd op je hoede te moeten zijn. Dat kan zich vervolgens uiten in fysieke (stress) klachten en verminderde arbeidsprestaties, waardoor het probleem vaak alleen maar groter wordt. Het kan zelfs zo erg worden dat je als werknemer bang bent om naar je werk te gaan.
Een vertrouwenspersoon als veilige haven
Juist voor dit soort situaties hebben steeds meer bedrijven een vertrouwenspersoon aangesteld. Dat kan een medewerker zijn die geschikt is voor die rol, maar nog beter is een gecertificeerde vertrouwenspersoon. Die weet immers als geen ander wat jouw rechten als werknemer zijn en wat de plichten van de werkgever zijn om die rechten te beschermen. Ook kan zo iemand je handvatten en tips geven zodat je met de situatie om kunt gaan en weer een prettige werksituatie kunt creëren.
Heeft jouw werkgever zo iemand nog niet aangesteld? Dan is het een goed idee om dat bij de leidinggevende of directie aan te kaarten. Dat kun je doen omdat je je zorgen maakt over een collega of een veranderende sfeer op de werkvloer. Ook als er niets aan de hand lijkt is het verstandig om te zorgen dat er een plek is waar collega’s terecht kunnen wanneer dat mocht veranderen. En als je zelf te maken hebt met vervelend gedrag op de werkvloer, is het informeren naar een vertrouwenspersoon vaak een gemakkelijkere eerste stap om te zetten.
Is er binnen jouw bedrijf interesse in het inschakelen van een externe vertrouwenspersoon? Neem dan eens contact op met de arbeidsdeskundigen van Xs2more. Zij vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn, zodat je de juiste informatie hebt om je leidinggevende van de noodzaak te overtuigen. Het is namelijk altijd aan de werkgever om een (externe) vertrouwenspersoon in te schakelen, maar jij als werknemer kunt natuurlijk wel de eerste stap zetten richting een veiliger gevoel voor alle collega’s op de werkvloer.