Plan om alle basisschoolleerlingen meer te laten bewegen
De lichaamsbouw van de mens is er niet op gericht de hele dag stil te zitten. Hoe meer we bewegen, hoe beter dat voor ons is.
Een mens is van oudsher een jager en de jacht gaat gepaard met veel beweging. Maar ons jagen blijft tegenwoordig beperkt tot het intoetsen van onze bestelling in de webshop van onze keuze. Terwijl wij ons lichaam stram en stijf laten worden, wachten we op de koerier die onze bestelling komt brengen. Beter zouden we de goederen zelf ophalen bij de winkels. Het zitgedrag wordt ons in feite al op jonge leeftijd met de paplepel ingegoten. Op school zitten we immers urenlang stil in de klas. Met uitzondering van de gymles en enkele vakken waar de kinderen creatief aan de slag gaan. Dat moet anders, vindt Nienke Meijer. Ze ontwikkelde het plan Bewegend Leren, dat beoogt om 23.000 kinderen in het basisonderwijs tijdens de lessen meer te laten bewegen.
Terugdenkend aan onze eigen jaren op de basisschool kunnen we het bovenstaande direct bevestigen. We zaten in de klas op stoelen aan tafeltjes en luisterden naar wat de juf of meester te vertellen had. Soms liepen we wat heen en weer, bijvoorbeeld als je samen een werkstuk ging maken. Maar meestal was lopen niet de bedoeling en werd je geacht stil te zitten. Kan dat ook anders? ,,Ja’’, vindt Nienke Meijer. Ze ziet een heel andere vorm van lesgeven voor zich, waarbij bewegen in de klas vanzelfsprekend is. ,,Bijvoorbeeld door de tafels te leren terwijl je een bal naar elkaar gooit’’, legt ze uit. Zo zijn er volgens naar nog veel meer activiteiten te bedenken waarbij je de reguliere lesstof kunt verweven met vormen van bewegen. Meijer is ervan overtuigd dat scholen het belang hiervan zullen inzien. Ze moedigt scholen aan om het initiatief te ondersteunen door de oproep voor het invoeren van haar plan te ondertekenen.
Extra overheidsgeld
De grote vraag is natuurlijk in hoeverre het geld zou hoeven kosten om Bewegend Leren op alle basisscholen te implementeren. Is het niet vooral een kwestie van een andere werkwijze, die niet per definitie iets hoeft te kosten? En als het dan toch geld kost, hoeveel zou dat dan zijn en is dat geld beschikbaar? In elk geval heeft het ministerie van onderwijs geld beschikbaar voor het stimuleren van de basisvaardigheden bij kinderen. Het gaat hier om lezen, schrijven en rekenen. Omdat veel kinderen deze basisvaardigheden onvoldoende onder de knie blijken te hebben bij het verlaten van de basisschool, was hiervoor al extra geld gereserveerd. Zou dit geld ook kunnen worden gebruikt voor Bewegend Leren, als het gecombineerd wordt met het trainen van de basisvaardigheden? Onderwijsminister Dennis Wiersma zei hierover dat scholen zelf geld kunnen aanvragen voor het stimuleren van de basisvaardigheden en dat ze zelf kunnen bepalen hoe ze het geld inzetten. Een voorwaarde is wel dat ze gebruik maken van bewezen effectieve methoden. ,,Als het Bewegend Leren aansluit op die methoden, dan kun je dat geld hiervoor gebruiken’’, aldus de minister.