Voedingsmiddelenreclame

Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft dinsdag 16 december2014  besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen tot en met 12 jaar (was 7 jaar). Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep.

Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft dinsdag 16 december2014  besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen tot en met 12 jaar (was 7 jaar). Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep. De aanpassing van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen lijkt een vooruitgang, maar door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen, constateert de Consumentenbond. De Consumentenbond gaat zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid). De Consumentenbond zit in het bestuur van de SRC, maar heeft geen vetorecht, waardoor de nieuwe code toch is aangenomen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de nieuwe code probeert de levens middelenindustrie goede sier te maken, maar uiteindelijk is het weinig meer dan een zoethoudertje.

Voedingsmiddelenreclame

Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk.' 'De Consumentenbond pleit samen met de Hartstichting al sinds 2006 voor een stop op kidsmarketing voor ongezonde voedingsmiddelen. Al eerder is gebleken dat de levensmiddelenindustrie onvoldoende zelfregulerend vermogen heeft voor een adequate reductie van ongezonde kinderreclame. En nu blijkt wederom dat je de bescherming van kinderen niet kunt overlaten aan de industrie, die heeft hele andere belangen. Wij zullen daarom nogmaals bij de politiek aandringen op wettelijke maatregelen, de overheid moet snel en daadkrachtig ingrijpen.' Bron www.consumentenbond.nl  

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.