Maak aanzetten tot inactiviteit strafbaar!

In hun commercials zetten Meubelzorg en Prominent consumenten aan tot inactiviteit. Wat mij betreft wordt deze misleiding van de koper strafbaar.

Meubelzorg en Prominent laten de consument zitten!

"Het is niet de Waal die stroomt, maar de stad die beweegt”

Jarenlang stond deze gevleugelde uitspraak ergens in de Van Broeckhuysenstraat op een gevel. Een leuke woordspeling bij de dynamiek van Nijmegen. Het wordt ernstiger wanneer meubelproducenten als Meubelzorg en Prominent in hun commercials met eenzelfde twist consumenten aanzetten tot inactiviteit. Wat mij betreft wordt deze misleiding van de koper strafbaar.

Stoel die je beweegt?

“De stoel die je beweegt”. Zo heet de reclamecampagne van Prominent. “Beweeglijk zitten is beter zitten”, staat er in de ondertitel. En daarmee bedoelen ze dat je de fauteuil met één druk op de knop kunt laten uitstrekken tot een slaapmeubel. De slogan van Prominent heeft niets te maken met een product dat aanzet tot bewegen maar vooral met het promoten van inactiviteit. Je verkoopt iets wat statisch is als iets dat de gebruiker in beweging zet... en je weet dat je daarmee inspeelt op de behoeften van jouw doelgroep.

De slogan van Prominent heeft niets te maken met een product dat aanzet tot bewegen maar vooral met het promoten van inactiviteit.

Inactiviteit, het nieuwe bewegen?

In de tv-commercial staan mensen enthousiast op uit de stoel van Prominent: om te dansen, of te gaan tennissen. Prominent mag van mij zeggen dat de stoel er fraai uitziet, fantastisch in elkaar zit en jarenlange garantie heeft, het is onbehoorlijk wanneer de meubelproducent de inactieve eigenschap van haar product verbindt met de positieve effecten van lichaamsbeweging. Ik zou Prominent bijna voorstellen subsidie aan te vragen voor het bevorderen van beweging. Bijna…

het is onbehoorlijk wanneer de meubelproducent inactieve eigenschappen van haar product verbindt met lichaamsbeweging

Zitten maakt de rugspieren sterker?

Concurrent Meubelzorg suggereert zelfs dat hun stoel mensen van rugklachten afhelpt. In de tv-commercial zien we een jongetje dat aan zijn opa vraagt: “Mag ik op je schouders zitten?”. “Tuurlijk”, zegt de ouwe baas en bij de eerste beweging voorover schiet het hoorbaar in zijn rug. In het volgende beeld zit dezelfde man heerlijk in een stoel van Meubelzorg. “Voel je beter in een stoel van Meubelzorg” zegt de voice-over, terwijl we vervolgens zien dat de man -natuurlijk door zijn uitmuntende zittherapie- breed lachend met zijn kleinzoon op de schouders wandelt. Met zo’n overtuigend effect zou ik maar snel een patent vragen op de eerste therapeutische stoel van Nederland: zit en je rug wordt sterker!

Relaxen maar

Commercieel heb ik natuurlijk volstrekt ongelijk, want de stoelen van Prominent en Meubelzorg worden hartstikke goed verkocht aan hun doelgroep die graag wil ontspanning, maar behoefte heeft aan meer lichaamsbeweging. In een artikel in De Gelderlander las ik hoe mensen zo’n luie stoel ervaren: “Dat was daags voordat ze met kleinzoon Jeroen naar Profijt Meubel in Huissen reed en zichzelf trakteerde op een lekkere stoel, met zo’n elektrische knopje voor de benen omhoog en relaxen maar.”[1]

Strafbaar

Reclame maken gaat om mensen een goed gevoel geven en daarmee inspelen op hun koopbereidheid. Maar beloftes over het product moeten ook worden waargemaakt. Meubelzorg en Prominent laten zien dat ze heel ver gaan om mensen een goed gevoel te geven. Een stoel die je in beweging zet: je reinste flauwekul en een stoel die je rugspieren sterker maakt, de grootst mogelijke onzin. Verkooppraatjes die van geen kanten deugen. In het belang van een duurzaam gezonde samenleving roep ik daarom op aanzetten tot inactiviteit strafbaar te stellen.

Een stoel die je in beweging zet: je reinste flauwekul
Een stoel die je rugspieren sterker maakt, de grootst mogelijke onzin. 

[1] Winter, S (16 mei 2020) Elk streepje staat voor een mens. Dit is het verhaal van coronadoden Leen, Henny en Martin, De Gelderlander 

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.