Strengere regels voor verkoop e-sigaret

Strengere regels voor verkoop e-sigaret Er komen strengere regels voor de verkoop van de elektronische sigaret. Ook mag er geen reclame voor deze zogenoemde e-sigaret meer worden gemaakt.

Begin dit jaar werd al duidelijk dat deze noviteit niet zo onschuldig is als het lijkt. Reden voor de overheid om nu in te grijpen en de verkoop aan personen onder de 18 jaar te verbieden. Tabakswaren mogen al niet verkocht worden aan minderjarigen, de e-sigaret komt straks op diezelfde lijst te staan. Veel mensen die voorheen sigaretten of shag rookten zijn overgestapt op de e-sigaret in de veronderstelling dat ze hun lichaam daarmee een dienst bewijzen. Amerikaanse onderzoekers stelden begin dit jaar vast dat dit wellicht geldt voor de variant met een batterij van 3 volt, maar zeker niet met de exemplaren die een batterij van 5 volt bevatten. Bij deze apparaatjes loop je de kans om stoffen binnen te krijgen die vijf tot zelfs vijftien keer schadelijker zijn dan de rook van een gewone sigaret. Bij oververhitting blijken namelijk deeltjes vrij te komen die kankerverwekkend zijn. Het gaat om de stof formaldehyde, die gevormd wordt uit glycol en glycerol onder invloed van hoge temperaturen. Deze stof staat in de hoogste regionen op de lijst van potentiële kankerverwekkers. Critici wijzen erop dat de onderzoekers uitgaan van extreme oververhitting, die bij normaal gebruik niet voorkomt. Niet alleen wil de overheid nu de verkoop van e-sigaretten aan jongeren onder de 18 jaar verbieden, ook moeten er voortaan bijsluiters bij de apparaatjes worden geleverd en mogen de e-sigaretten niet meer worden aangeboden als prijs bij wedstrijden of spellen. Overigens is nog niet duidelijk in hoeverre de rook die een gebruiker van een e-sigaret uitblaast ook schadelijk is. Daarvoor is aanvullend onderzoek noodzakelijk. Veel mensen hebben de e-sigaret tot nu toe vooral gezien als een probaat middel dat je helpt om van het roken af te komen. Er zijn echter geen wetenschappelijke onderzoeken die deze bewering met feiten hebben kunnen onderbouwen. Bovendien lijkt het erop dat fabrikanten met name mikken op een jonge doelgroep, door de apparaatjes zo hip mogelijk te maken, met opvallende vormgeving en aantrekkelijke smaakjes. Een logische gedachte, aangezien het voor jongeren een legaal alternatief zou zijn voor de sigaretten die ze niet mogen kopen. Dat verschil wordt met de nieuwe maatregel opgeheven. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een factsheet over de e-sigaret opgesteld. Je kunt het document op www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tabak/Nieuwe_producten/E_sigaret bekijken.

Wij waarderen je privacy.

Wij gebruiken cookies voor analyse, de mogelijkheid tot berichten te delen op social media en om advertenties te tonen. Door op Akkoord te klikken en verder te gaan stem je in met ons privacybeleid en kan je gebruik maken van deze functionaliteit.